Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Self-assessment of competence by medical students at the initial stage of learning information technology

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2020_2_728

Abstract

The aim of the study was the self-assessment by medical students of the level of IT competence and the identification of factors that influence this level. A survey of 52 2nd year students of the Faculty of Medicine was carried out. 42% of students plan to combine work as a medical practitioner and research. Self-assessment of competence in the field of information technology showed a good command of the search engines Google and Yandex, individual Microsoft Office applications, insufficient knowledge of Exell and Access. Selfassessment of competence is higher among students who plan to engage in research work.

About the Authors

E. V. Parmon
Федеральное государственное бюджетное учреждение «Национальный медицинский исследовательский центр имени В. А. Алмазова»
Russian Federation


A. Yu. Fatkin
Федеральное государственное бюджетное учреждение «Национальный медицинский исследовательский центр имени В. А. Алмазова»
Russian Federation


V. N. Solntsev
Федеральное государственное бюджетное учреждение «Национальный медицинский исследовательский центр имени В. А. Алмазова»
Russian Federation


L. G. Verentsova
Федеральное государственное бюджетное учреждение «Национальный медицинский исследовательский центр имени В. А. Алмазова»
Russian Federation


G. A. Kukharchik
Федеральное государственное бюджетное учреждение «Национальный медицинский исследовательский центр имени В. А. Алмазова»
Russian Federation


References

1. Койчубеков Б. К., Омарбекова Н. К., Абдуллина З. Т., Мухаметова Е. Л. Информационные технологии в медицинском образовании // Международный журнал экспериментального образования, 2014. — № 3–2. — С. 56–58.

2. Кудинов И. В. Информационные технологии в профессиональном педагогическом образовании // Вестник ЮУрГГПУ, 2018. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnyetehnologii-v-professionalnom-pedagogicheskom-obrazovanii (дата обращения: 12.07.2020).

3. Кудрина В. Г., Андреева Т. В., Дзеранова Н. Г. Эффективность обучения медицинских работников информационным технологиям // ИД «Менеджер здравоохранения», 2013. — 244 с.

4. Николаиди Е. Н., Зарубина Т. В. Медицинская информатика в современном высшем медицинском образовании // Информационные технологии в образовании, 2019. — № 5 — С. 72–80.

5. Санников А., Коленова З. Информатика в медицинском вузе // Высшее образование в России, 2001. — № 4. — С. 96–101.

6. Уринцов А. И., Староверова О. В., Свиридова Е. С., Епифанов Г. М. Государственная политика РФ, направленная на развитие образования в условиях цифровой экономики // Современные информационные технологии и ИТ-образование, 2018. — № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gosudarstvennaya-politikarf-napravlennaya-na-razvitie-obrazovaniya-v-usloviyah-tsifrovoyekonomiki (дата обращения: 12.07.2020).

7. El Bialy S., Jalali A. Go Where the Students Are: A Comparison of the Use of Social Networking Sites Between Medical Students and Medical Educators. JMIR Med Educ. 2015; 1(2):e7. Published 2015 Sep 8. doi:10.2196/mededu.4908

8. Khamis N., Aljumaiah R., Alhumaid A., et al. Undergraduate medical students’ perspectives of skills, uses and preferences of information technology in medical education: A cross-sectional study in a Saudi Medical College // Medical Teacher, 2018, 40:sup1, S68-S76, DOI: 10.1080/0142159X.2018.1465537

9. Srivastava T. K., Waghmare L. S., Jagzape A. T., et al. Role of information communication technology in higher education: learners perspective in rural medical schools. J Clin Diagn Res. 2014; 8(6):XC01–XC06. doi: 10.7860/JCDR/2014/8371.4448


Review

For citations:


Parmon E.V., Fatkin A.Yu., Solntsev V.N., Verentsova L.G., Kukharchik G.A. Self-assessment of competence by medical students at the initial stage of learning information technology. Virtual Technologies in Medicine. 2020;1(2):20-24. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2020_2_728

Views: 330


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)