Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Experience in implementing the innovative training program “Virtual Propaedeutics” for education of doctors

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1834

Abstract

The article describes the experience of development and implementation of a 4-month course “Virtual Propaedeutics” participated by the second-year medical students (N = 104). The program consisted of a face-to-face part (lectures and workshops) and a virtual component — interactive digital lessons, virtual clinical cases, and smart-trainer of the theoretical questions. The program was successfully completed by 83% of students , demonstrating a double increase in theoretical knowledge — from 4.49 to 8.98 (on a 10-point scale). The effectiveness of the program was also assessed by students and faculty using structured surveys.

About the Authors

I. Bakulin
I. I. Mechnikov Northwestern State Medical University
Russian Federation

St. Petersburg



Z. Lopatin
I. I. Mechnikov Northwestern State Medical University; Russian Medical Academy of Continuing Professional Education
Russian Federation

St. Petersburg

Moscow



M. Gorshkov
All-Russian Public Organization “Russian Society for Simulation Education in Medicine”
Russian Federation

Moscow



D. Nabiyev
Dimedus LLP
Kazakhstan

Astana



I. Oganezova
I. I. Mechnikov Northwestern State Medical University
Russian Federation

St. Petersburg



M. Serkova
I. I. Mechnikov Northwestern State Medical University
Russian Federation

St. Petersburg



O. Medvedeva
I. I. Mechnikov Northwestern State Medical University
Russian Federation

St. Petersburg



References

1. Азимов А. А., Усмонов У. Д., Абдурахмонова Д. Р., Туляков Э. О. Роботы-симуляторы и виртуальный пациент “bodyinteract” как ключевая составляющая проведения практических занятий по предметам «скорая медицинская помощь», «реанимация и интенсивная терапия» // Виртуальные технологии в медицине. 2023. № 1(35). С. 57–58. DOI 10.46594/2687-0037_2023_1_1594.

2. Юдаева Ю. А., Негодяева О. А., Куланина А. В. «Виртуальный пациент» как способ формирования клинического мышления // Виртуальные технологии в медицине. 2022. № 3(33). С. 150–151. DOI 10.46594/26870037_2022_3_1467.

3. Талкимбаева Н. А., Хабижанова В. Б. Симуляционное обучение в подготовке врача общей практики // Виртуальные технологии в медицине. 2023. № 1(35). С. 45–47. DOI 10.46594/2687-0037_2023_1_1613.

4. Специалист медицинского симуляционного обучения: учебное пособие / Ж. А. Акопян, А. А. Андреенко, Е. Ю. Васильева [и др.]. 2-е изд., испр. и доп. Москва: РОСОМЕД, 2021. 499 с. ISBN 978-5-6043452-4-5. DOI 10.46594/9785604345245. С. 421.

5. Горшков М. Д. Виртуальная реальность и искусственный интеллект в медицинском образовании / М. Д. Горшков. Москва: Общероссийская общественная организация «Российское общество симуляционного обучения в медицине», 2023. 252 с. ISBN 978-5-6043452-6-9. DOI 10.46594/9785604345269.


Review

For citations:


Bakulin I., Lopatin Z., Gorshkov M., Nabiyev D., Oganezova I., Serkova M., Medvedeva O. Experience in implementing the innovative training program “Virtual Propaedeutics” for education of doctors. Virtual Technologies in Medicine. 2024;(2):68-76. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1834

Views: 185


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)