Simulation training for residents at the department of pediatric infectious diseases of “Astana medical university”
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1814
Abstract
The article presents the results of the implementation of simulation training for residents of the 1st and 2nd year of study at the Simulation Center of “Astana Medical University”.
About the Authors
D. A. BaeshevaKazakhstan
Astana
B. N. Kosherova
Kazakhstan
Astana
A. K. Omarova
Kazakhstan
Astana
A. Zh. Seidullayeva
Kazakhstan
Astana
A. V. Altynbekova
Kazakhstan
Astana
References
1. Киясов А. П., Гумерова А. А., Рашитов Л. Ф., Хасанова Р. Н., Киясова Е. В. Технологии приобретения компетенций при подготовке врача (опыт Казанского федерального университета) // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2021. № 4. С. 57–64.
2. Концепция «Развитие эффективных технологий и методов обучения в НАО «Медицинский университет Астана» (КЦ-МУА-05-22) 2023 г. С. 1–2.
3. Оказание стационарной помощи детям. Руководство по ведению наиболее распространенных заболеваний. 2-е изд. ВОЗ. 2015 г. С. 261–369.
4. Омарова А. К., Баешева Д. А., Сейдуллаева А. Ж. Современные технологии эффективного обучения неотложных состояний в клинике детских инфекций для резидентов // Центро-Азиатский научно-практический журнал по общественному здравоохранению. Материалы конференции специалистов службы санитарной авиации, скорой помощи и симуляционных центров. Алматы, 2016. С. 94–98.
5. Самигатов Р. К. Разработка интерфейса для управления высоко-реалистичными роботами манекенами в симуляционном обучении // Медицинский журнал Астаны. 2015. № 4. С. 278–284.
6. Свистунов А. А., Горшков М. Д. Симуляционное обучение в медицине. М.: Изд-во Первого МГМУ им. И. М. Сеченова, 2013. С. 288-292.
7. Стандарт Университета «Внедрение новых образовательных технологий» (СУ-МУА-14-22). НАО «Медицинский университет Астана» 2023 г. С. 71–81.
8. Шабунин А. В., Логвинов Ю. И. Симуляционное обуч ение. Руководство Москва ГЭОТАР-Медиа, 2018. С. 174–245.
9. Col Rashmi Datta, Brig KK Upadhyay, VSM, Surg Cdr CN Jaideep. Simulation and its role in medical education. Article in Medical Journal Armed Forces India · April 2012 DOI: 10.1016/S0377-1237(12)60040-9 · Source: PubMed // Vol. 68, no. 2. С 167–172.
10. Chen F. Q, Leng Y. F., Ge J. F., et al. Effectiveness of virtual reality in nursing education: meta-analysis // J Med Internet Res. 2020. Vol. 22 (9). e18290.
11. Kyaw B. M., Saxena N., Posadzki P., et al. Virtual reality for health professions education: systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration // J Med Internet Res. 2019. Vol. 21 (1). e12959. Р. 1–13.
12. Molloy M. A., Holt J., Charnetski M., et al. Healthcare simulation standards of best practice simulation glossary // Clin Simul Nurs. 2021. Vol. 58. P. 57–65.
13. Rasha D. S., Mrad S., Rajha E.a, Saleh R., Rice J. Simulation-based curriculum development: lessons learnt in Global Health education // BMC Medical Education. 2021. Vol. 21. Р. 33–39 DOI: 10.1186/s12909-020-02430-9
Review
For citations:
Baesheva D.A., Kosherova B.N., Omarova A.K., Seidullayeva A.Zh., Altynbekova A.V. Simulation training for residents at the department of pediatric infectious diseases of “Astana medical university”. Virtual Technologies in Medicine. 2024;(2):99-104. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1814