Simulation training in situ as a method of developing professional competence in the study of the discipline “ophthalmology”
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_1_1789
Abstract
The article presents the results of training of students of the specialist program of the Higher School of Medicine of Immanuel Kant Baltic Federal University in the specialty “General Medicine” in the discipline “Ophthalmology” using the “Simulated Patient” technique in the conditions of ophthalmological offices of medical organizations. With the help of this methodology, students gain the skills of predictive analytics, which is in demand and relevant in the context of a competencybased approach to education. The result of such training is the improvement (or training) of communication, the development of critical and clinical thinking, skills for analyzing various clinical situations, as well as the skills of questioning and initial examination of the patient, communication with patients and their relatives.
About the Authors
E. RusinaRussian Federation
Kaliningrad
S. Perepelitsa
Russian Federation
Kaliningrad
References
1. Горшков М. Д. Преимущества, недостатки, риски и меры предосторожности при проведении симуляции in situ // Виртуальные технологии в медицине. — 2019. — № 2 (22). — С. 13–17.
2. Звонников В. И., Свистунов А. А., Семенова Т. В. Оценка профессиональной готовности специалистов в системе здравоохранения / под ред. Т. В. Семеновой. — М.: ГЭОТАР-Медиа, 2019. — 272 с.
3. Киясова Е. В., Гумерова А. А., Рашитов Л. Ф., Хасанова Р. Н., Киясова Е. В. Технологии приобретения компетенций при подготовке врача (опыт Казанского федерального университета) // Медицинское образование и профессиональное развитие. — 2021. — № 4. — С. 57–64.
4. Рудинский И. Д., Давыдова Н. А., Петров С. В. Компетенция. Компетентность. Компетентностный подход / под ред. И. Д. Рудинского. — М.: Горячая линия Телеком, 2019. — 240 с.
5. Русина Е. В., Перепелица С. А. Инновационные технологии в обучении студентов-медиков дисциплине офтальмология // Виртуальные технологии в медицине. — 2023. — № 3 (37). — С. 291–292.
6. Приказ Министерства здравоохранения РФ от 25.10.2012 г. № 442н «Об утверждении Порядка оказания медицинской помощи детям при заболеваниях глаза, его придаточного аппарата и орбиты» (ред. от 27.07.2020). — URL: https://docs. cntd.ru/document/902388254 (дата обращения: 20.12.2023).
7. Приказ Министерства здравоохранения РФ от 12.11.2012 г. № 902н «Об утверждении Порядка оказания медицинской помощи взрослому населению при заболеваниях глаза, его придаточного аппарата и орбиты» (ред. от 01.02.2022). — URL: https://docs.cntd.ru/document/902387034 (дата обращения: 20.12.2023).
8. Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 21.03.2017 г. № 293н «Об утверждении профессионального стандарта „Врач-лечебник (врачтерапевт участковый)“» (ред. от 21.03.2017). — URL:https://docs.cntd.ru/document/420395834 (дата обращения: 20.12.2023).
9. Приказ Министерства образования и науки РФ от 9.02.2016 г. № 95 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 31.05.01 Лечебное дело (уровень специалитета)» (ред. 08.08.2016). — URL: https://docs.cntd.ru/document/420339219 (дата обращения: 20.12.2023)
10. Bosch J. Medical students’ preparedness for professional activities in early clerkships / J. Bosch, A. Maaz, T. Hitzblech, et al. //J. BMC Medical Education. 2017; V. 17. № 1. P. 140. PMID: 28830418 PMCID: PMC5568232 DOI: 10.1186/s12909-017-0971-7
11. Borggreve A. S. Simulation-based trauma education for medical students: a review of literature / A. S. Borggreve, J. M. R. Meijer, H. W. R. Schreuder, et al. // J. Medical Teacher 2017 Jun; 39(6):631-638. doi: 10.1080/0142159X.2017.1303135.
12. Byusa E. Game-based learning approach on students' motivation and understanding of chemistry concepts: a systematic review of literature / E. Byusa, Е. Kampire, A. R. Mwesigye // Heliyon. 2022; 8(5):e09541. doi: 10.1016/j.heliyon.2022.e09541.
13. Janczukowicz J. Preclinical medical students’ understandings of academic and medical professionalism: visual analysis of mind maps / J. Janczukowicz, C. E. Rees // BMJ Open. 2017; V. 7. № 8. e 015897
14. Oestreich J. H. Game-based learning in pharmacy education / J. H. Oestreich, J. W. Guy // Pharmacy. 2022; 10(1):11. 10.3390/pharmacy1001doi: 10.3390/pharmacy10010011.0011
15. Ozdemir E. K. Game-based learning in undergraduate nursing education: a systematic review of mixedmethod studies / E. K. Ozdemir, L. Dinc // Nurse Educ Pract. 2022; 62:103375. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103375.
16. Pong K. M. Simulation-based education in the training of newborn care providers-a malaysian perspective / K. M. Pong, J. T. Teo, F. C. Cheah // Front Pediatr. 2021; 9:619035. doi: 10.3389/fped.2021.619035.
17. Rosen M. A. In situ simulation in continuing education for the health care professions: a systematic review / M. A. Rosen, E. A. Hunt, P. J. Pronovost,et al. // J. Continuous Education Health Prof. 2012; 32(4):243- 54. doi: 10.1002/chp.21152.
18. Xu М. Game-based learning in medical education / M. Хи, Y. Luo, Y. Zhang, et all //. Front Public Health. 2023; 11: 1113682. doi: 10.3389/fpubh.2023.1113682.
Review
For citations:
Rusina E., Perepelitsa S. Simulation training in situ as a method of developing professional competence in the study of the discipline “ophthalmology”. Virtual Technologies in Medicine. 2024;1(1):27-32. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_1_1789