Cardiopulmonary resuscitation: an important component of health-saving education at school
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1778
Abstract
On May 15 and 18, 2023, as part of the large-scale project "Start the Heart", master classes on cardiopulmonary resuscitation were held in Nizhny Novgorod schools, supported by the Russian Society for Simulation Training in Medicine, ROSOMED. In the process of developing and preparing the master class program, HSE first-year students of the International Baccalaureate in Business and Economics took a course on conducting a basic volume of resuscitation within the walls of the Privolzhsky Research Medical University (PRMU) for further training of schoolchildren in this skill. This publication analyzes the responses of more than 207 respondents, of whom about 100 are schoolchildren who took a direct part in the training, and the rest are first-year students of various universities interested in this project. As a result, the effectiveness of teaching for schoolchildren was analyzed, and an expanded program will be launched in the future.
About the Authors
S. GruninaRussian Federation
Grunina Sofia
Nizhny Novgorod
A. Drozdetskaya
Russian Federation
Drozdetskaya Alisa
Nizhny Novgorod
M. Zakieva
Russian Federation
Kuragina Maria
Nizhny Novgorod
P. Kozlova
Russian Federation
Kozlova Polina
Nizhny Novgorod
M. Kuragina
Russian Federation
Kuragina Maria
Nizhny Novgorod
M. Sigaeva
Russian Federation
Sigaeva Marina
Nizhny Novgorod
M. Chernigova
Russian Federation
Chernigova Maria
Nizhny Novgorod
Darya Shabalina
Russian Federation
Shabalina Darya
Nizhny Novgorod
References
1. Биркун А. А. Современные технологии и подходы к организации обучения населения теоретическим основам и навыкам оказания помощи при остановке сердца // НМП. 2021. № 10 (2). С. 357–366. DOI: 10.23934/2223-9022-2021-10-2- 357-366
2. Биркун А. А., Дежурный Л. И. Нормативно-правовое регулирование оказания первой помощи и обучения оказанию первой помощи при внегоспитальной остановке сердца // Журнал им. Н. В. Склифосовского «Неотложная медицинская помощь». 2021. № 10 (1). С. 141–152. DOI: 10.23934/2223-9022-2021-10-1-141-152
3. Ибрагимова Э. Э. Практико-ориентированные методы обучения приемам оказания первой помощи на уроках основ безопасности жизнедеятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 77-2. С. 185–190.
4. URL: https://www.cyberleninka.ru/article/n/ praktiko-orientirovannye-metody-obucheniyapriemam-okazaniya-pervoy-pomoschi-na-urokahosnov-bezopasnosti-zhiznedeyatelnosti (дата обращения: 12.11.2023).
5. Ротт Н., Локи Э., Семераро Ф., Беттиге Б. Социально ориентированные программы, KIDS SAVE LIVES (Дети спасают жизни), World Restart a Heart (Перезапусти сердце) и другие кампании для повышения выживаемости при внебольничной остановке сердца (редакционная статья) Надин Ротт 1, Эндрю Локи2, Федерико Семераро 3 , Бернд Беттиге // General Reanimatology. 2020. № 1 6. С. 5–8.
6. SAVE LIVES (Дети спасают жизни), World Restart a Heart (Перезапусти сердце) и другие кампании для повышения выживаемости при внебольничной остановке сердца //Общая реаниматология. 2020. Т. 16. № 5. С. 8–12.
7. URL: https://www.cyberleninka.ru/article/n/sotsialnoorientirovannye-programmy-kids-save-lives-detispasayut-zhizni-world-restart-a-heart-perezapustiserdtse-i-drugie (дата обращения: 12.11.2023
8. Pivač S., Gradišek, P., Skela-Savič B. The impact of cardiopulmonary resuscitation (CPR) training on schoolchildren and their CPR knowledge, attitudes toward CPR, and willingness to help others and to perform CPR: mixed methods research design // BMC Public Health. 2020. No. 20. P. 915. DOI: 10.1186/ s12889-020-09072-y
Review
For citations:
Grunina S., Drozdetskaya A., Zakieva M., Kozlova P., Kuragina M., Sigaeva M., Chernigova M., Shabalina D. Cardiopulmonary resuscitation: an important component of health-saving education at school. Virtual Technologies in Medicine. 2023;1(4):338-345. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1778