Our Experience of Teaching Cataract Phacoemulsification Skills on the EYESI VR Simulator
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_1_1588
Abstract
In the article the authors present the results of the analysis of training on the VR simulator for the phacoemulsification method. 20 ophthalmologists have been trained. The training consisted of parts: theoretical and practical. The practical part also consisted of 2 groups of exercises. The exercises got harder each time. The trainee is given an unlimited number of attempts to repeat these exercises until he does them perfectly according to the standard. Only in this case, he received the required number of points and moved on to the next stage. The analysis showed that when performing the first group of exercises, there is a large scatter of attempts at the beginning. But as skills were acquired, the number of attempts to earn the necessary scores to pass to the next stage of training decreased. Our analysis once again proves that repetition of one stage of the operation on the simulator helps the trained doctor to achieve the surgical skills necessary for performing the operation according to the standards
About the Authors
Z. S. IslamovUzbekistan
Tashkent
Z. R. Maksudova
Uzbekistan
Tashkent
A. K. Matkarimov
Uzbekistan
Tashkent
Z. A. Tashmatov
Uzbekistan
Tashkent
B. F. Nigmatov
Uzbekistan
Tashkent
B. B. Hozhimukhamedov
Uzbekistan
Tashkent
References
1. Абзалиев К. Б., Данияров Н. Б., Сайдалин Д. М., Турганбеков Г. Т., Нурлан Д. Т., Тураманов А. А. Сроки формирования навыков у хирургов по вязанию узлов // Виртуальные технологии в медицине. 2018. № 2 (20). С. 21–22.
2. Аржиматова Г. Ш., Слонимский А. Ю., Обрубов А. С., Самойленко А. И. Возможности виртуального симулятора EYESI в системе подготовки и повышения квалификации врачей-офтальмологов // Виртуальные технологии в медицине. 2015. № 2. С. 8–69.
3. Захарова Л. Н., Шилова Л. Н., Гадбеджи З., Лиучуан Ч. Организационная культура индустриальных колледжей России, Китая и Ирана в оценках студентов и преподавателей // Вопросы образования. 2020. № 3. С. 234–254.
4. Дудырев Ф. Ф., Максименкова О. В. Симуляторы и тренажеры в профессиональном образовании: педагогические и технологические аспекты // Вопросы образования. 2020. № 3. С. 255–276. 10.17323/1814-9545-2020-3-255-276
5. Ключко В. И., Кушнир Н. В., Матяж А. С., Жуков В. А. Технологии виртуальной реальности // Научные труды КубГТУ. 2016. № 15. С. 94–104.
6. Кумова С. В., Лунев И. А., Гаспарян Э. А., Вирста А. М., Батищева Ю. С., Каменских Т. Г., Долинина О. Н. Разработка офтальмологического тренажера для обучения хирургии катаракт // Саратовский научно-медицинский журнал. 2017. № 13 (2). С. 417–420.
7. Мартынова Н. А., Кузьмин А. Г., Аликберова М. Н., Лозовицкий Д. В. Медицинские тренажеры как базис для отработки хирургических навыков // Здоровье и образование в XXI веке. 2018. № 1. С. 108–113.
8. Палевская С. А., Тактаров В. Г. Современные симуляторы и тренажеры для подготовки медицинской сестры // Материалы IV съезда РОСОМЕД. М., 2015. С. 158. UPL: https://rosomed.ru/theses/
9. Симуляционное обучение в медицине / А. А. Свистунов (ред.). М.: МГМУ им. И. М. Сеченова, 2013. 288 с.
10. Alinier G. A Typology of Educationally Focused Medical Simulation Tools // Medical Teacher. 2007. Vol. 29, no. 8. Р. 243–250.
11. Cannon-Bowers J. A., Bowers C. A. Synthetic Learning Environments // Handbook of Research on Educational Communications and Technology. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2008. Р. 317–327.
12. Mislevy R. J. Evidence-Centered Design for Simulation-Based Assessment. CRESST Report 800. Los Angeles, CA: University of California, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing (CRESST), 2011.
Review
For citations:
Islamov Z.S., Maksudova Z.R., Matkarimov A.K., Tashmatov Z.A., Nigmatov B.F., Hozhimukhamedov B.B. Our Experience of Teaching Cataract Phacoemulsification Skills on the EYESI VR Simulator. Virtual Technologies in Medicine. 2023;(1):24-28. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_1_1588