Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Multidisciplinary University Virtual Clinic DIMEDUS as an Assessment Tool at the Final State Attestation of the Graduates

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_4_1570

Abstract

In medical universities of the Kyrgyz Republic, the final stage of education is the passing of the Final State Attestation, which establishes the level of readiness of graduates to perform professional tasks and its compliance with the requirements of the State Educational Standard for Higher Professional Education of the Ministry of Education and Science of the Kyrgyz Republic in the specialty 560001 — “General Medicine“. The article summarizes the experience of conducting the Final State Attestation of graduates of the international medical (IMF) and medical faculties (MF) of Osh State University using the “Multidisciplinary University Virtual Clinic DIMEDUS” as one of the elements of the assessment tools, and also presents the results of an online survey, where graduates of MMF and MF for the 2021-2022 academic year gave their assessment of the Final State Attestation using the DIMEDUS virtual clinic and the prospects for using virtual technologies in training and certification in the future.

About the Authors

M. M. Bugubaeva
Osh State University
Kyrgyzstan

Mahabat Mitalipovna Bugubaeva - Candidate of Medical Sciences, Head of the Department of "Clinical Disciplines 2", Associate Professor, Head of the "Multidisciplinary University Virtual Clinic - DIMEDUS".

Osh



L. M. Dzhumaeva
Osh State University
Kyrgyzstan

Lazokatkhat Madaminovna Dzhumaeva

Osh



R. K. Kalmatov
Osh State University
Kyrgyzstan

Romanbek Kalmatovich Kalmatov

Osh



M. D. Gorshkov
ROSOMED, Russian Society for Simulation Education in Medicine; EuroMedSim, European Institute for Simulation in Medicine
Kyrgyzstan

Maxim Gorshkov

Moscow, Stuttgart



References

1. Галонский В. Г., Майгуров А. А., Тарасова Н. В., Алямовский В. В., Сурдо Э. С., Черниченко А. А. Симуляционное обучение как эффективный педагогический инструмент качественной подготовки будущих врачей-стоматологов // Сибирский педагогический журнал. 2018. № 2. С. 101-110.

2. Исаева Э. Л. Симуляционное обучение как основа практико-ориентированного подхода к медицинскому образованию // Виртуальные технологии в медицине. 2020. № 3 (25). С. 41-42.

3. Копылов Е. Д., Лаушкин М. А., Садальский Ю. С. Модернизация обучения студентов медицинских вузов с использованием клиники виртуальной реальности // Виртуальные технологии в медицине. 2021. № 3 (29). С. 178-179.

4. Таптыгина Е. В. Процесс формирования soft skills в медицинском вузе // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2018. № 2. С. 68-73.

5. Хощенко Ю. А., Начетова Т. А., Нагорный А. В. Особенности формирования практических навыков у выпускников медицинского института // Виртуальные технологии в медицине. Москва, 2018. № 2 (20). С. 22-23.

6. Clinical simulation: importance to the internal medicine educational mission / P. E. Ogden, L. S. Cobbs M. R. Howell S. J,. Sibbitt D. J. Di-Pette // Am J Med. 2017. № 120 (9). Р. 820-824.

7. Положение об итоговой государственной аттестации выпускников по специальности 560001 Лечебное дело, 2019 г.: [Электронный ресурс] // Ошский государственный университет. URL: https://base.oshsu.kg/resurs/document/PDF-20210429193553-usekov85.pdf. (Дата обращения: 15.09.2022).


Review

For citations:


Bugubaeva M.M., Dzhumaeva L.M., Kalmatov R.K., Gorshkov M.D. Multidisciplinary University Virtual Clinic DIMEDUS as an Assessment Tool at the Final State Attestation of the Graduates. Virtual Technologies in Medicine. 2022;(4):285-289. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_4_1570

Views: 317


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)