Multidisciplinary University Virtual Clinic Dimedus in Teaching Students of the International Medical Faculty of Osh State University
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_1_1476
Abstract
Mastering practical skills with the help of simulation technologies eliminates the risk to life, health of a patient and the stress of a trainee, allows you to conduct classes according to individual programs, without taking into account the operating mode of the clinic, makes it possible to repeatedly practice the skill and bring the manipulation to automatism. The article shows the effectiveness of the use of a multidisciplinary university virtual clinic Dimedus in practical classes in teaching clinical disciplines to foreign students of the International Medical Faculty of Osh State University.
About the Authors
M. M. BugubaevaKyrgyzstan
Osh
R. K. Kalmatov
Kyrgyzstan
Osh
Z. K. Muratov
Kyrgyzstan
Osh
S. A. Abbas
Kyrgyzstan
Osh
V. D. Tursunova
Kyrgyzstan
Osh
Z. A. Abdirasulova
Kyrgyzstan
Osh
N. A. Alimova
Kyrgyzstan
Osh
N. A. Muratova
Kyrgyzstan
Osh
A. J. Rysbaeva
Kyrgyzstan
Osh
References
1. Блохин Б. М., Гаврютина И. В., Овчаренко Е. Ю. Симу ляционное обучение навыкам работе в команде // Виртуальные технологии в медицине. 2012. № 1. С. 18–20.
2. Галонский В. Г., Майгуров А. А., Тарасова Н. В., Аля мовский В. В., Сурдо Э. С., Черниченко А. А. Симуля ционное обучение как эффективный педагогический инструмент качественной подготовки будущих врачей-стоматологов // Сибирский педагогический журнал. 2018. № 2. С. 101–110.
3. Ехалов В. В. Принципы подготовки врачей разных специальностей по циклу «Неотложные состояния» // Медицина неотложных состояний. 2011. № 4. С. 124–129.
4. Исаева Э. Л. Симуляционное обучение как основа практико-ориентированного подхода к медицинскому образованию // Виртуальные технологии в медицине. 2020. № 3 (25). С. 41–42.
5. Мещерякова М., Подчерняева Н., Шубина Л. Обу че ние профессиональным мануальным умениям и оценка уровня их сформированности у студентов медицинских вузов // Врач. 2007. № 7. С. 81–83.
6. Муравьев К. А. Симуляционное обучение в медицине — переломный период // Фундаментальные исследования. 2011. № 10–3. С. 534–537.
7. Пасечник И. Н., Блашенцева С. А., Скобелев Е. И. Симуляционные технологии в анестезиологии и реаниматологии: первые итоги // Виртуальные технологии в медицине. 2013. № 2. С. 16–21.
8. Смирнова Е. А., Тарасова Г. Н., Лещенко М. А., Макаренко А. С. Симуляционное обучение в период пандемии COVID-19 // Виртуальные технологии в медицине. 2021. T. 1, № 2. DOI: 10.46594/2687-0037_2021_2_1294
9. Созинов А. С., Булатов С. А. Виртуальный больной — взгляд в будущее или игрушка для интеллектуалов? // Виртуальные технологии в медицине. 2010. № 1(3). С. 19–24.
10. Таптыгина Е. В. Процесс формирования soft skills в медицинском вузе // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2018. № 2. С. 68–73.
11. Тупикова Л. Н., Чечина И. Н., Орешака О. В., Кручихина Ю. Ю. Использование симуляционных технологий при практической подготовке врачей-стоматологов // Виртуальные технологии в медицине. 2019. № 1 (21). С. 44–47.
12. Хощенко Ю. А., Начетова Т. А., Нагорный А. В. Особенности формирования практических навыков у выпускников медицинского института // Виртуальные технологии в медицине. М., 2018. № 2 (20). С. 22–23.
13. Ogden P. E., Cobbs L. S., Howell M. R., Sibbitt S. J., DiPette D. J. Clinical simulation: importance to the internal medicine educational mission // Am J Med. 2017. № 120 (9). Р. 820–824.
14. Shao M., Kashyap R., Niven A., Barwise A., Garcia-Arguello L., Suzuki R., et al. Feasibility of an international remote simulation training program in critical care delivery: a pilot study // Mayo Clinic Proceedings: Innovations, Quality & Outcomes. 2018. 2 (3). P. 229–233.
Review
For citations:
Bugubaeva M.M., Kalmatov R.K., Muratov Z.K., Abbas S.A., Tursunova V.D., Abdirasulova Z.A., Alimova N.A., Muratova N.A., Rysbaeva A.J. Multidisciplinary University Virtual Clinic Dimedus in Teaching Students of the International Medical Faculty of Osh State University. Virtual Technologies in Medicine. 2023;(1):10-16. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_1_1476