Communicative Competence of a Doctor as the Basis of a Patient-Centered Approach
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1421
Abstract
This study is devoted to the peculiarities of the communicative competence of a dentist and the identification of the problem areas in the process of interaction with an elderly patient. The study was conducted using a specially designed questionnaire “Doctor through the Patient’s Eyes” and involved 100 patients aged 60–74, including 45 men (45% of the sample) and 55 women (55% of the sample). The results showed the absence of gender specificity in the opinions of men and women about the quality of doctor’s communication. In general, the study showed that the main problem areas in the process of communication between a dentist and an elderly patient are “screening”, effective information interaction skill, as well as managing the patient’s anxiety. The work can be recommended to tutors and teachers of communicative skills in healthcare to consider the age specifics of patients.
About the Authors
M. KuraginaRussian Federation
Maria Kuragina
Nizhniy Novgorod
N. Zhirnova
Russian Federation
Natalia Zhirnova
Nizhniy Novgorod
References
1. Боттаев Н. А. Навыки эффективного общения для оказания пациент-ориентированной медицинской помощи / Н. А. Боттаев, К. А. Горина, Д. М. Грибков, Н. С. Давыдова / Российский опыт симуляционных тренингов в сфере клинических навыков общения // РОСОМЕД, 01.04.2018, с. 10–15. — URL: https://rosomed.ru/system/documents
2. Васильева Е. Ю. Обучение и оценка коммуникативных навыков студентов-медиков: зарубежный опыт и задачи медицинского образования в РФ / Е. Ю. Васильева // Alma mater (Вестник высшей школы). — 2021. — № 8. — С. 71–77. – DOI 10.20339/AM.08-21.071.
3. Мадалиева С. Х. Формирование и развитие коммуникативной компетентности врача / С. Х. Мадалиева, М. А. Анисимов, С. Т. Ерназаров // Научное обозрение. Педагогические науки. — 2016. — № 2. — С. 66–73.
4. Майборода С. В. Коммуникативные стратегии и тактики в речевой партии врача в диалоге о самолечении / С. В. Майборода // Вестник Томского государственного университета. — 2019. — №448. — С. 65–73. – DOI: 10.17223/15617793/448/8.
5. Третьякова В. С. Социономические профессии в парадигме социопсихологических требований к субъекту профессиональной деятельности // Акмеология профессионального образования: сб. 14-й Междунар. науч.-практ. конф. (Екатеринбург, 14–15 марта 2018 г.). — Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2018. — С. 151–156.
6. Are trust and satsfacton similar in dental care setngs? / Y. Song, L. Luzzi, S. Chrisopoulos, D. S. Brennan // Community Dent Oral Epidemiol. — 2020. — № 48(6). — Pp. 480–486. — DOI: 10.1111/cdoe.12559.
7. Do health provider-patent relatonships mater? Exploring dentst-patent relatonships and oral health-related quality of life in older people / V. E. Muirhead, W. Marcenes, D. Wright // Age Ageing. — 2014. — № 43 (3). — Pp. 399–405. — DOI: 10.1093/ageing/af183.
8. Evaluaton of contentedness of patents over the services provided by comprehensive oral health care system / G. Madhulatha, P. Manasa, B. Jaya Krishna, T. Harshavardhan // Internatonal Journal of Current Research. — 2017. — № 9. — Pp. 57674–57677.
9. Mahrous M. S. Patent satsfacton from dental services provided by the College of Dentstry, Taibah University, Saudi Arabia / M. S. Mahrous, T. Hifnawy // Journal of Taibah University Medical Sciences. — 2012. — № 7 (2). — Pp. 104–9. — DOI: 10.1016/j.jtumed.2012.12.002.
10. Older Adult Patents’ Experience of Care in a Dental School Clinic / M. C. Dolce, J. L. Parker, J. F. Savageau, J. D. Da Silva // Journal of dental educaton. — 2019. — № 83 (9). — Pp. 1039–1046. — DOI: 10.21815/JDE.019.104.
11. Patent satsfacton towards dentst-patent interacton among patents atending outpatent dental clinic hospital Universit Sains Malaysia / Yong A. J., Mohamad N., Saddki N., Ahmad W. M. A. W. [et. al.] // Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada. — 2021. — № 21. — DOI: 10.1590/pboci.2021.041.
12. Patent’s satsfacton with orthodontc treatment at King Khalid University, College of Dentstry, Saudi Arabia / Shahrani I. A., Tikare S., Togoo R. A., Qahtani F. A. [et. al] // Bangladesh Journal of Medical Science. — 2015. — № 14 (2). — Pp. 146–150. DOI: 10.3329/bjms.v14i2.17837
13. You have to treat the person, not the mouth only›: UK dentsts’ perceptons of communicaton in patent consultatons / Nowak M. J., Buchanan H., Asimakopoulou K. // Psychol Health Med. — 2018. — № 23 (6). — Pp. 752–761. — DOI: 10.1080/13548506.2018.1457167.
Supplementary files
Review
For citations:
Kuragina M., Zhirnova N. Communicative Competence of a Doctor as the Basis of a Patient-Centered Approach. Virtual Technologies in Medicine. 2022;1(1):20-25. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1421