Features of the implementation of the program of additional training of doctors on the specialty «anesthesiologyresuscitation» «intensive therapy of complicated forms of new coronavirus infection»
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2020_2_729
Abstract
The problem of lung damage during a viral infection with COVID-19 is very serious for the entire medical community, the increased number of patients required intensive care with mechanical ventilation has led to a shortage of specialists able to implement protective ventilation. With the aim of fast, high-quality and affordable training of specialists working in intensive care, and the development of unified approach to respiratory therapy for patients with COVID-19, the authors developed a program of additional training “Intensive therapy of complicated forms of coronavirus infection” with an integrated approach using simulation technologies. For the first time, the authors used a modified four-stage Peyton technique to form a complex skill — the selection of mechanical ventilation parameters within the framework of protective ventilation. Usage of the algorithmic medical language DRAGON for the program was developed. The implementation of the program enabled unified approach to the treatment and respiratory therapy, which led to the achievement of the zero mortality in one of the clinics.
About the Authors
A. Yu. SmorkalovRussian Federation
S. I. Chistyakov
Russian Federation
O. V. Gorokh
Russian Federation
A. A. Pevnev
Russian Federation
References
1. Временные методические рекомендации Министерства здравоохранения Российской Федерации от 03 июня 2020 года, версия 7 «Профилактика, диагностика и лечение новой коронавирусной инфекции (COVID-19).
2. Учебно-методическое пособие «Новая коронавирусная инфекция (COVID-19): этиология, эпидемиология, клиника, диагностика, лечение и профилактика». — М.: 2020, 70 с.
3. Постановление от 28 ноября 2013 года № 64 Об утверждении санитарно-эпидемиологических правил СП 1.3.3118-13 «Безопасность работы с микроорганизмами I-II групп патогенности (опасности)».
4. Клинические рекомендации Министерства здравоохранения Российской Федерации «Внебольничная пневмония», 2018 год.
5. Методические рекомендации ФАР от 05.05.2020 года «Анестезиолого-реанимационное обеспечение пациентов с новой коронавирусной инфекцией COVID-19».
6. Методические рекомендации ФАР от 30.03.2020 года «Диагностика и интенсивная терапия острого респираторного дистресс-синдрома».
7. Методические рекомендации ФАР от 03.04.2020 года «Применение неинвазивной вентиляции легких».
8. Паронджанов В. Д. Почему врачи убивают и калечат пациентов, или Зачем врачу блок-схемы алгоритмов? Иллюстрированные алгоритмы диагностики и лечения — перспективный путь развития медицины. Клиническое мышление высокой точности и безопасность пациентов / Предисловие. Доктор мед. наук, проф., член-корр. РАН Порядин Г. В. — М.: ДМК Пресс, 2016. 272 с.
9. Abusrewil F., Cameron M., JC J, SG S, BCJ BC, Wallace D: Advanced trauma life support skills training: a controlled trial. In Sixth Ottawa Conference on Medical Education: 1994. Ottawa: University of Toronto Bookstores; 1994:715.
10. American College of Surgeons Committee on Trauma: Advanced trauma life support program for doctors: ATLS. Chicago: American College of Surgeons; 1997.
11. Benjamin L: Selection, teaching and training in ophthalmology. Clin Experiment Ophthalmol 2005, 33(5):524–530.
12. Lake F. R., Hamdorf J. M. Teaching on the run tips 5: teaching a skill. Med J Aust 2004, 181(6):327–328.
13. Walker M., Peyton JWR: Teaching in the theatre. In Teaching and learning in medical practice. Edited by Peyton JWR. Rickmansworth: Manticore Publishers Europe Ltd; 1998:171–180.
14. Bullock I: Skill acquisition in resuscitation. Resuscitation 2000, 45(2):139–143.
15. Bullock I., Davis M., Lockey A., Mackway-Jones K. Pocket Guide to Teaching for Medical Instructors, 2nd Edition, vol. 2nd. Oxford: Blackwell Publishing; 2008.
16. Cummins R. Instructor’s manual: advanced cardiovascular life support. Dallas: American Heart Association; 2001.
17. Nolan J., Baskett P., Gabbott D. Resuscitation Council (UK). London: Advanced life support course provider manual; 2001.
18. Krautter M., Weyrich P., Schultz J. H., Buss S.J., Maatouk I., Junger J., Nikendei C. Effects of Peyton’s four-step approach on objective performance measures in technical skills training: a controlled trial. Teach Learn Med 2011, 23(3):244–250.
19. Jawhari J., Krautter M., Dittrich R., Junger J., Nikendei C. Instruktion im SkillsLab: Differentielle Effekte der Peyton-Schritte auf die Gedächtnisleistung. In Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Aachen: Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2012.
Review
For citations:
Smorkalov A.Yu., Chistyakov S.I., Gorokh O.V., Pevnev A.A. Features of the implementation of the program of additional training of doctors on the specialty «anesthesiologyresuscitation» «intensive therapy of complicated forms of new coronavirus infection». Virtual Technologies in Medicine. 2020;1(2):42-47. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2020_2_729