Experience in implementing the innovative training program “Virtual Propaedeutics” for education of doctors
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1834
Abstract
The article describes the experience of development and implementation of a 4-month course “Virtual Propaedeutics” participated by the second-year medical students (N = 104). The program consisted of a face-to-face part (lectures and workshops) and a virtual component — interactive digital lessons, virtual clinical cases, and smart-trainer of the theoretical questions. The program was successfully completed by 83% of students , demonstrating a double increase in theoretical knowledge — from 4.49 to 8.98 (on a 10-point scale). The effectiveness of the program was also assessed by students and faculty using structured surveys.
About the Authors
I. BakulinRussian Federation
St. Petersburg
Z. Lopatin
Russian Federation
St. Petersburg
Moscow
M. Gorshkov
Russian Federation
Moscow
D. Nabiyev
Kazakhstan
Astana
I. Oganezova
Russian Federation
St. Petersburg
M. Serkova
Russian Federation
St. Petersburg
O. Medvedeva
Russian Federation
St. Petersburg
References
1. Азимов А. А., Усмонов У. Д., Абдурахмонова Д. Р., Туляков Э. О. Роботы-симуляторы и виртуальный пациент “bodyinteract” как ключевая составляющая проведения практических занятий по предметам «скорая медицинская помощь», «реанимация и интенсивная терапия» // Виртуальные технологии в медицине. 2023. № 1(35). С. 57–58. DOI 10.46594/2687-0037_2023_1_1594.
2. Юдаева Ю. А., Негодяева О. А., Куланина А. В. «Виртуальный пациент» как способ формирования клинического мышления // Виртуальные технологии в медицине. 2022. № 3(33). С. 150–151. DOI 10.46594/26870037_2022_3_1467.
3. Талкимбаева Н. А., Хабижанова В. Б. Симуляционное обучение в подготовке врача общей практики // Виртуальные технологии в медицине. 2023. № 1(35). С. 45–47. DOI 10.46594/2687-0037_2023_1_1613.
4. Специалист медицинского симуляционного обучения: учебное пособие / Ж. А. Акопян, А. А. Андреенко, Е. Ю. Васильева [и др.]. 2-е изд., испр. и доп. Москва: РОСОМЕД, 2021. 499 с. ISBN 978-5-6043452-4-5. DOI 10.46594/9785604345245. С. 421.
5. Горшков М. Д. Виртуальная реальность и искусственный интеллект в медицинском образовании / М. Д. Горшков. Москва: Общероссийская общественная организация «Российское общество симуляционного обучения в медицине», 2023. 252 с. ISBN 978-5-6043452-6-9. DOI 10.46594/9785604345269.
Review
For citations:
Bakulin I., Lopatin Z., Gorshkov M., Nabiyev D., Oganezova I., Serkova M., Medvedeva O. Experience in implementing the innovative training program “Virtual Propaedeutics” for education of doctors. Virtual Technologies in Medicine. 2024;(2):68-76. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1834