Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Experience of application of the virtual course “Injections” in the professional training of students of a medical college

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1818

Abstract

The article describes an experiment on introducing virtual technologies into the process of professional training of students at a medical college in the form of the “Injections” course. The purpose of this course is to master the theoretical foundations and sequence of injection procedures, including hand preparation, preparation for manipulation, its execution and completion, disposal of accessories, as well as intradermal, subcutaneous, intramuscular and intravenous injections. There was an increase in the level of development of professional competencies among students who took part in the experiment relative to the initial level, which indicates an increase in the level of knowledge of students who were trained using a virtual simulator and confirms the feasibility of integrating a virtual environment into the training of nurses as a means of developing professional competencies among medical students college.

About the Author

E. Strelnikova
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Kaliningrad



References

1. Гигиеническая обработка рук: СанПиН 3.3686-21 от 28 января 2021 года № 4 «Санитарно-эпидемиологические требования по профилактике инфекционных болезней» // Официальный интернетпортал правовой информации www.pravo.gov.ru, 18.02.2021, № 0001202102180019 (дата обращения: 15.05.2024).

2. ГОСТ Р 52623.4-2015. Национальный стандарт Российской Федерации «Технологии выполнения простых медицинских услуг инвазивных вмешательств». ОКС 11.160; ОКП 94 4000. Дата введения 2016-03-01 // Официальное издание. М.: Стандартинформ, 2015.

3. ГОСТР 59778-2021. Процедуры взятия проб венозной и капиллярной крови для лабораторных исследований // Официальное издание. М.: ФГБУ «РСТ», 2021.

4. Бугубаева М. М., Джумаева Л. М., Калматов Р. К., Горшков М. Д. Применение Многопрофильной университетской виртуальной клиники ДИМЕДУС в качестве оценочного средства на Итоговой государственной аттестации выпускников // Виртуальные технологии в медицине. 2022. № 4 (34). С. 285–289.

5. Лобачев И. В., Салухов В. В., Буркова Ю. С. Цифровая платформа «Димедус». Опыт применения цифровой медицинской программно-аппаратной платформы в образовательном процессе // Вестник военного образования. 2023. № 4 (43). С. 46–50.

6. Князев Н. А., Тимофеев А. В. Технология VR как инструмент обучения // Цифровые технологии в образовании: Материалы I Международной научно-практической конференции, Самара, 15– 16 декабря 2021 года. Самара: Самар. гос. ун-т пут. сообщ., 2021. С. 27–28.

7. Салухов В. В., Буркова Ю. С., Волошин Н. И. Цифровая медицинская программно-аппаратная платформа «DIMEDUS»: использование в подготовке к процедуре первичной специализированной аккредитации в Военно-медицинской академии // Всероссийский междисциплинарный конгресс «Молчановские чтения-2024» : Сборник материалов конгресса, Санкт-Петербург, 15–16 марта 2024 года. СПб.: Воен.-мед. акад. им. С. М. Кирова, 2024. С. 108–112.

8. Тропникова В. В. Применение технологий геймификации в образовательном процессе в системе среднего профессионального образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2021. № 3. С. 86–96.


Review

For citations:


Strelnikova E. Experience of application of the virtual course “Injections” in the professional training of students of a medical college. Virtual Technologies in Medicine. 2024;(2):89-93. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2024_2_1818

Views: 167


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)