Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

The role of simulation training in the formation of professional competence among postgraduate students of the specialty “Family Medicine”

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1782

Abstract

Simulation training at Karaganda Medical University allows students to develop professional competence in a safe and reliable environment. Simulation training implemented at the Center for Simulation and Educational Technologies using mannequins and simulators of varying complexity depending on the level of realism. Visual, tactile, reactive, automated, hardware and interactive levels of realism of mannequins are used at different levels of training, allowing the formation of the necessary learning outcomes. The use of simulators and mannequins with a higher level of realism helps postgraduate students master critical and clinical skills, including as part of a multidisciplinary team, improving the quality of training for postgraduate students in the Family Medicine.

About the Authors

A. B. Kuzgibekova
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



T. O. Abugalieva
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



G. S. Kemelova
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



G. M. Muldaeva
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



V. A. Zhakipbekova
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



A. T. Takirova
Karaganda Medical University
Kazakhstan

Karaganda



References

1. Кодекс о здоровье народа и системе здравоохранения РК. URL: https://www.adilet.zan.kz/rus/docs/ K2000000360 (дата обращения: 18.11.2023).

2. Приказ МЗ РК № КР ДСМ-63 от 4 июля 2022 г. «Государственный общеобязательный стандарт образования “Об утверждении государственных общеобязательных стандартов по уровням образования в области здравоохранения”». URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/V090005750_ (дата обращения: 18.11.2023).

3. Приказ и. о. Министра здравоохранения Республики Казахстан от 30 марта 2023 г. № 49 «Об утверждении Стандарта организации оказания первичной медико-санитарной помощи в Республике Казахстан». https://adilet.zan.kz/rus/docs/ V2300032160 (дата обращения: 18.11.2023).

4. Горшков М. Д. Вопросы классификации симуляционного обучения. URL: https://www.rosomed. ru/kniga/voprosi_klassifikatii_simulationnogo_ obucheniya.pdf5 (дата обращения: 18.11.2023).

5. Потапов М. П. Роль симуляционных образовательных технологий в обучении врачей // Виртуальные технологии в медицине. 2019. Т. 28, № 8–9. С. 138–147.

6. Симуляционное обучение в медицине / под ред. А. А. Свистунова. М.: Изд-во Первого МГМУ им. И. М. Сеченова, 2013. 288 с.


Review

For citations:


Kuzgibekova A.B., Abugalieva T.O., Kemelova G.S., Muldaeva G.M., Zhakipbekova V.A., Takirova A.T. The role of simulation training in the formation of professional competence among postgraduate students of the specialty “Family Medicine”. Virtual Technologies in Medicine. 2023;1(4):350-353. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1782

Views: 118


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)