Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Comprehensive use of simulation equipment in teaching students of a medical profile

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_2_1632

Abstract

   To determine the factors that ensure successful and complete implementation of the proposed simulation and tasks, a “boxed” simulator was taken to work out bimanual manipulations and work skills with a needle-holder and Lapsim simulator. A computer simulator allows with a high level of reliability to work out the stages of surgical interventions, use anatomical situations of various levels of complexity, work out orientation skill in two -dimensional space, master the use of a video camera, and getting used to the “lever effect”. Two training groups (16–18 students) performed the proposed simulation exercises and tasks within 2 weeks. For the current academic year, 38 groups passed this course. In general, the successful and complete implementation of the proposed simulation and tasks was carried out mainly by those students who were motivated to study this subject, that is, who chose professional specialization related to surgery.

About the Authors

O. V. Galimov
Bashkir State Medical University
Russian Federation

Republic of Bashkortostan

Ufa 



I. N. Safin
Bashkir State Medical University
Russian Federation

Republic of Bashkortostan

Ufa 



R. A. Ziangirov
Bashkir State Medical University
Russian Federation

Republic of Bashkortostan

Ufa 



V. O. Khanov
Bashkir State Medical University
Russian Federation

Republic of Bashkortostan

Ufa 



R. S. Sufiyarov
Bashkir State Medical University
Russian Federation

Republic of Bashkortostan

Ufa 



References

1. М. Д. Горшков, А. А. Свистунов, С. А. Совцов, Н. Л. Матвеев, А. Л. Колыш. Базовый эндохирургический симуляционный тренинг и аттестация. М.: РОСОМЕД, 2018. 80 с.

2. Мартынова Н. А., Кузьмин А. Г., Аликберова М. Н., Лозовицкий Д. В. Медицинские тренажеры как базис для отработки хирургических навыков // Журнал научных статей «Здоровье и образование в XXI веке». 2018. № 1. С. 108–113.

3. Лошенко Ю. А. Разработка обучающего комплекса по военно-полевой хирургии и хирургии повреждений с применением методов симуляционного обучения (экспериментальное исследование) : автореф. дис. … канд. мед. наук. СПб., 2020. 19 с.

4. Крутий И. А. Симуляционное обучение в профессиональной подготовке врачей : учебное пособие; ФГБОУ ДПО «Российская медицинская академия непрерывного профессионального образования». М.: ФГБОУ ДПО РМАНПО Минздрава России, 2019. 79 с.

5. Цеймах Е. А., Попов В. А., Чечина И. Н., Ручейкин Н. Ю. Симуляционное обучение на кафедре общей хирургии, оперативной хирургии и топографической анатомии // Оперативная хирургия и клиническая анатомия. 2018. № 2 (4). С. 29–32.


Review

For citations:


Galimov O.V., Safin I.N., Ziangirov R.A., Khanov V.O., Sufiyarov R.S. Comprehensive use of simulation equipment in teaching students of a medical profile. Virtual Technologies in Medicine. 2023;(2):109-112. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_2_1632

Views: 270


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)