Possibilities of simulation training of bronchoscopy on a phantom
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_2_1624
Abstract
Simulation training in medicine has proven to be an initial method for mastering practical skills and transferring them to the marginal conditions. Since 2016, accreditation of specialists created for these purposes, including endoscopists and thoracic surgeons, has been carried out, the list of labor obligations includes the performance of bronchoscopy. At the moment, in the domestic literature there are only a few publications on the role of simulation training in mastering the skills of bronchoscopy. The simulation center on the basis of the St. Petersburg Research Institute of Phthisiopulmonology was
established in 2018.
Considering all of the above, it seems relevant to discuss the results of using the phantom in teaching the bronchoscopy technique, which was the purpose of this work.
About the Authors
G. S. BelyaevRussian Federation
St. Petersburg
I. S. Serezvin
Russian Federation
St. Petersburg
I. V. Vasilev
Russian Federation
St. Petersburg
P. K. Yablonskiy
Russian Federation
St. Petersburg
References
1. Васильев И. В., Соколович Е. Г., Яблонский П. К. Интенсивный мультимодальный подход в подготовке к аккредитации торакальных хирургов // Виртуальные технологии в медицине. 2016. № 2. С. 42–43.
2. Горшков М. Д., Колыш А. Л. История симуляционного обучения в России и за рубежом // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2012. № 3 (9).
3. Косаговская И. И., Волчкова Е. В., Пак С. Г. Современные проблемы симуляционного обучения в медицине // Эпидемиология и инфекционные болезни. 2014. № 1.
4. Кудряшов Г. Г. и др. Использование трансбронхиальной аспирации лимфатических узлов средостения под контролем ультразвукового исследования в дифференциальной диагностике туберкулезного лимфаденита у больных с лимфаденопатией средостения // Медицинский альянс. 2017. № 2.
5. Приказ Минтруда РФ от 11. 03. 2019 № 140н «Об утверждении профессионального стандарта “Врач — торакальный хирург”» // URL: https://minjust.consultant.ru/documents/42516?ysclid=ljaek2tkio892713000 (дата обращения: 14. 04. 23).
6. Профессиональный стандарт врач-эндоскопист. Министерство труда и социальной защиты Российской Федерации. Приказ от 14 июля 2021 г. № 471н.
7. Colt H. G. The essential flexible bronchoscopist. Learning bronchoscopy in the world today: 2<sup>nd</sup> Edition // Rake press. 2015. P. 247. ISBN-13: 978-151-7270896
8. Chen J.-S., Hsu H.-H., Lai I.-R., et al. National Taiwan University Endoscopic Simulation Collaborative Study Group (NTUSEC)Validation of a computer-based bronchoscopy simulator developed in Taiwan // J Formos Med Assoc. 2006. No. 105 (7). P. 569–576.
9. Davoudi M., Osann K., Colt H. G. Validation of two instruments to assess technical bronchoscopic skill using virtual reality simulation // Respiration. 2008. No. 76 (1). P. 92–101. doi: 10.1159/000126493. Epub 2008 Apr 11. PMID: 18408359.
10. Gopal M. et al. Bronchoscopy simulation training as a tool in medical school education // The Annals of thoracic surgery. 2018. Vol. 106, no. 1. P. 280–286.
11. Kennedy C. C., Maldonado F., Cook D. A. Simulation-based bronchoscopy training: systematic review and meta-analysis // Chest. 2013. Vol. 144, no. 1. P. 183–192.
12. Nilsson P. M. et al. Simulation in bronchoscopy: current and future perspectives // Advances in medical education and practice. 2017. Vol. 8. P. 755.
13. Ost D., De Rosiers A., Britt E. J., Fein A. M., Lesser M. L., Mehta A. C. Assessment of a bronchoscopy simulator // Am J Respir Crit Care Med. 2001. Dec 15. No. 164 (12). P. 2248–2255. doi: 10.1164/ajrccm.164.12.2102087. PMID: 11751195.
14. Ram B., Oluwole M., Blair R. L. et al. Surgical simulation: an animal tissue model for training in therapeutic and diagnostic bronchoscopy // J Laryngol Otol. 1999. No. 113. P. 149–151.
Review
For citations:
Belyaev G.S., Serezvin I.S., Vasilev I.V., Yablonskiy P.K. Possibilities of simulation training of bronchoscopy on a phantom. Virtual Technologies in Medicine. 2023;(2):103-108. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_2_1624