Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

The attitude of dental students to the impact of simulation training on the quality of practical skills formation

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1418

Abstract

Practical skills of working in the specialty of a dentist before applying them in real practice should be acquired in simulation centers equipped with phantoms and simulators, as well as programs that allow you to simulate clinical situations, including emergency conditions and team training. An anonymous survey of senior students of the Institute of Dentistry of ASMU showed that simulation training increases interest in the educational process and facilitates the transition to clinical practice.

About the Authors

Irina Chechina
Altai state medical University, Barnaul, Russian Federation
Russian Federation

Associate Professor of the Department of children's dentistry Altai State Medical University



N. Yu. Dmitriyenko
Altai state medical University, Barnaul, Russian Federation
Russian Federation

Assistant of the Department of children's dentistry Altai State Medical University



A. Yu. Zejbert
Altai state medical University, Barnaul, Russian Federation
Russian Federation

Assistant of the Department of children's dentistry Altai State Medical University



Yu. Yu. Gurevich
Altai state medical University, Barnaul, Russian Federation
Russian Federation

Candidate of Medical Sciences, associate Professor of the Department of orthopedic dentistry of ASMU



References

1. Галонский В.Г., Майгуров А.А., Тарасова Н.В., Алямовский В.В., Сурдо Э.С., Черниченко А.А. Симуляционное обучение как эффективный педагогический инструмент качественной подготовки будущих врачей-стоматологов // Сибирский педагогический журнал. 2018. N 2. с. 101-110.

2. Горшков М.Д., Федоров А.В. Симуляционный тренинг базовых медицинских и хирургических навыков //Виртуальные технологии в медицине. 2014. № 1(11). С. 34-39.

3. Еричев В.В., Арутюнов А.В., Лапина Н.В., Старченко Т.П., Пономаренко И.Н., Старченко В.И. Процесс формирования мануальных навыков студентов стоматологического факультета на кафедре ортопедической стоматологии ГБОУ ВПО КУБГМУ Минздрава России // Международный журнал экспериментального образования. 2014. No 10. С. 129-131. URL: http://expeducation.ru/ru/article/view?id=6045

4. Исаева Э.Л. Симуляционное обучение как основа практико-ориентированного подхода к медицинскому образованию //Виртуальные технологии в медицине. 2020. № 3 (25). С. 41-42.

5. Куланина, А. В. Анализ уровня удовлетворенности студентов 1–2 курса Оренбургского государственного медицинского университета внедрением симуляционных технологий в учебный процесс / А. В. Куланина, Ю. А. Юдаева // Юный ученый. 2017. No 1 (10). С. 147-149. URL: https://moluch.ru/young/archive/10/615/

6. Лунева Юлия Борисовна, Ваганова Ольга Игоревна, Смирнова Жанна Венедиктовна Практико-ориентированный подход в профессиональном образовании // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2018. No 6 (32). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/praktiko-orientirovannyy-podhod-v-professionalnom-obrazovanii

7. Онищенко Л.Ф., Иванова О.П., Фурсик А.И., Куркина О.Н. Анализ влияния симуляционного обучения на уровень освоения практических навыков в системе подготовки врача-стоматолога с точки зрения студентов на основании социального опроса // Современные наукоемкие технологии. 2016. No 8-1. С. 135-139; URL: http://top-technologies.ru/ru/article/view?id=36118

8. Созинов А.С., Булатов С.А. Виртуальный больной - взгляд в будущее или игрушка для интеллектуалов? //Виртуальные технологии в медицине. 2010. № 1(3). С. 19-24.

9. Таптыгина Е.В. Процесс формирования soft skills в медицинском вузе //Медицинское образование и профессиональное развитие. 2018. №2. С. 68-73.

10. Токмакова С.И., Жукова Е.С., Бондаренко О.В., Побединская Л.Ю., Тимченко Н.С. Значение симуляционного обучения в образовательном процессе студентов стоматологического факультета по результатам анкетирования //Современные проблемы науки и образования. 2019. No 4.; URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=29074

11. Тупикова Л.Н., Чечина И.Н., Орешака О.В., Кручихина Ю.Ю. Использование симуляционных технологий при практической подготовке врачей-стоматологов //Виртуальные технологии в медицине. 2019. № 1 (21). С. 44-47.

12. Фелькер Е.В., Бароян М.А., Зубкова А.А., Винокур А.В. Практико-ориентированные образовательные технологии при обучении студентов стоматологического факультета. Современные проблемы науки и образования. 2018; 3: 83. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=27566

13. Фелькер Е. В., Ячменева Л. А., Бароян М. А., Зубкова А. А., Винокур А. В. Симуляционные технологии обучения в современном стоматологическом образовании: анализ мнений студентов // Перспективы науки и образования. 2020. No 5 (47). С. 135-146. doi: 10.32744/pse.2020.5.9

14. Хощенко Ю.А., Начетова Т.А., Нагорный А.В. Особенности формирования практических навыков у выпускников медицинского института //Виртуальные технологии в медицине. Москва 2018. - № 2 (20). С. 22 – 23


Review

For citations:


Chechina I., Dmitriyenko N.Yu., Zejbert A.Yu., Gurevich Yu.Yu. The attitude of dental students to the impact of simulation training on the quality of practical skills formation. Virtual Technologies in Medicine. 2022;1(1):16-19. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1418

Views: 346


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)