Experience of introducing distance technologies in teaching students of a medical university on the example of disciplines "obstetrics and gynecology"
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2021_2_1292
Abstract
The article presents data from an original study to assess the quality and effectiveness of teaching "obstetrics and gynecology" using distance technologies during the pandemic of the new coronavirus infection COVID-19. The necessity of using simulation platforms for full and high-quality training in one of the main applied medical disciplines of the surgical profile is substantiated.
About the Authors
M. L. RomanovaRussian Federation
M. Sh. Vakhitov
Russian Federation
Nikolaevich Romanov - Professor of the Department of General Surgery, Doctor of Medicine
I. M. Nesterov
Russian Federation
Elena Nikolaevna Tanishina
L. V. Shirinyan
Russian Federation
V. F. Bezhenar
Russian Federation
References
1. Куприянова И. Н., Чемезов С. А. Дистанционное образование как средство развития высшего последипломного медицинского образования // Медицина и образование в Сибири. 2010. № 2.
2. Антонович М. Ю. Любченко Дистанционное образование в медицине. Медицина и экология, 2019. 1. С. 119-122.
3. Куликова Д. Н. Роль преподавателя в современном образовательном процессе // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 8. С. 69-72.
4. Ящук А. Г., Даутова Л. А. Современные информационные технологии в образовательном процессе клинической кафедры // Медицинский вестник Башкортостана. 2012. Т. 7. № 5.
5. Полат Е. С. Педагогические технологии дистанционного обучения / Е. С. Полат. М., 2009. 400 с.
6. Алферова М. А., Голубчикова М. Г. Сопровождение преподавателей в процессе использования современных образовательных технологий // Сибирский медицинский журнал (Иркутск). 2011. № 6. С. 289-292.
7. Баринов Э. Ф., Николенко О. И. Использование платформ электронного обучения для управления внеаудиторной самостоятельной работой студентов в медицинских университетах // Научный электронный ежеквартальный журнал Непрерывное образование: XXI век. 2015. Вып. 3 (11).
8. Казаченко А. В., Шадеркин И. А., Красняк С. С., Касатонова Е.В. Дистанционное образование в андрологии: история, реальность, перспективы // Экспериментальная и клиническая урология. 2015. № 2. С. 93-100.
9. Oeffinger A. P. Nikolay Ivanovich Pirogov — the Founder of Experimental Surgery. Bulletin of RSMU. 2014:5:70-74. (In Russ.)
10. Подзолкова Н. М., Шестак Н. В., Роговская С. И., Ерофеева Л. В., Коренная В. В., Скворцова М. Ю., Сафина Э. М. Дистанционное обучение в системе непрерывного медицинского образования: вебинары // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2012. № 3 (9). С. 57-64.
11. Chernotalova K. L. Distancionnoe obuchenie v samostojatel'noj rabote studentov ochnoj formy obuchenija tehnicheskih vuzov / K. L. Chernotalova, E. E. Goncharenko // Koncept. 2013. № 11. S. 68-74.
Review
For citations:
Romanova M.L., Vakhitov M.Sh., Nesterov I.M., Shirinyan L.V., Bezhenar V.F. Experience of introducing distance technologies in teaching students of a medical university on the example of disciplines "obstetrics and gynecology". Virtual Technologies in Medicine. 2021;(2):68-71. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2021_2_1292