Preview

Virtual Technologies in Medicine

Advanced search

Features of higher medical education in a virtual environment

https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1780

Abstract

The work is devoted to the problem of digitalization of higher medical education and solving the problems of this industry. Using the example of a VR surgical simulator, which consists of an interface connected to various necessary mechanical or tactile devices, techniques for mastering technical and psychomotor skills (for example, in endoscopic surgery) are highlighted, since it can be used repeatedly and requires only a short time to set them up. And also using the example of anatomical 3D models that allow students to explore various physical objects by manipulating them. Using various types of soft-ware tools, ways of effective application are summarized and corresponding conclusions are drawn.

About the Authors

A. E. Vorobyov
Fergana Medical Institute of Public Health;Grozny State Petroleum Technical University named after Academician M. D. Millionshchikov
Uzbekistan

Fergana;

Grozny, Chechen Republic



J. Mamasaidov
Fergana Medergana Medical Institute of Public Health
Uzbekistan

Fergana



К. А. Vorobyov
Institute for Problems of Integrated Development of Subsoil of the Russian Academy of Sciences; RUDN University
Russian Federation

Moscow



References

1. Воробьев А. Е. Особенности борьбы с вирусной эпидемией на современном этапе развития человечества // Отходы и ресурсы. 2020. № 4. URL: hƩ ps://www.resources.today/PDF/07ECOR420. pdf (дата обращения: 19.10.2023). DOI: 10.15862/07ECOR420

2. Воробьев А. Е. Работа высшей школы в условиях пандемии СOVID-19 // Горный вестник Узбекистана. 2022. № 1 (88). С. 117–122.

3. Воробьев А. Е. Инженерный путь развития цифровой smart-медицины. М.; Вологда: ИнфраИнженерия, 2023. 200 с.

4. Воробьев А. Е., Аноприенко А. Я., Корчевский А. Н. Современный опыт нормативно-правового обеспечения обучения в российских вузах в условиях пандемии COVID-19 // Вестник Донецкого национального технического университета. 2021. № 3 (25). С. 3–11.

5. Воробьев А. Е., Мурзаева А. К. Технология обучения студентов как учебного исследования // Известия вузов Кыргызстана. 2017. № 8. С. 148– 151.

6. Воробьев А. Е., Рустамова М. С., Шумилина М. В., Гулямхайдарова Д. А. Особенности борьбы с вирусной эпидемией на современном этапе // Медицинский вестник Национальной академии наук Таджикистана. 2021. Т. 11, № 3 (39). С. 82–91.

7. Воробьев А. Е., Торогелдиева А. Б., Воробьев К. А. Перспективные пути развития международной деятельности вузов стран Центрально-Азиатского региона: Монография / под ред. К. Ч. Кожогулова. М.: Издательство «Спутник +», 2023. 99 с.

8. Калугина Т. Н., Чибисгулева Т. И. Развитие цифровой образовательной среды как элемента международного онлайн-сотрудничества вузов // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2022. № 5 (109). С. 150–158. DOI: 10.24412/1997-0803-2022-5109-150-158

9. Мурзаева А. К., Воробьев А. Е. Активные методы обучения студентов вузов // Устойчивое развитие науки и образования. 2018. № 7. С. 287–294.

10. Dawood M. Medical training through virtual reality simulations. URL: https://www. muhammaddawoodaslam.medium.com/medicaltraining-through-virtual-reality-simulations417d10a15ecf (дата обращения: 19.10.2023).

11. Nishaanth Dalavaye, Ravanth Baskaran, Srinjay Mukhopadhyay, Movin Peramuna Gamage. Exploring the educational value of popular culture in web-based medical education: pre-post study on teaching jaundice using “The Simpsons” // JMIR Med Educ. 2023. V. 9.


Review

For citations:


Vorobyov A.E., Mamasaidov J., Vorobyov К.А. Features of higher medical education in a virtual environment. Virtual Technologies in Medicine. 2023;1(4):357-359. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2023_4_1780

Views: 134


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2686-7958 (Print)
ISSN 2687-0037 (Online)