Simulation Technologies in the Cycle of Professional Retraining in the Specialty «Functional Diagnostics»
https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1420
Abstract
The purpose of the study is to evaluate the effectiveness of the use of stimulation techniques in teaching medical personnel the skills of providing emergency medical care. The simulation module “Emergency medical care” n the amount of 36hours has been introduced into the program of professional retraining in the specialty “Functional diagnostics”. In simulated conditions, a functionalist doctor acquires a certain algorithm of actions in an emergency situation in the workplace and selfconfidence, develops teamwork skills without risk to the patient and stress for the doctor.
About the Authors
Yu. YudaevaRussian Federation
Yulia Yudaeva
Orenburg
M. Batalina
Russian Federation
Marina Batalina
Orenburg
References
1. Александрова О. Ю., Рамненок Т. В. Экстренная и неотложная медицинская помощь: проблемы разграничения понятий и реализации норм закона // Правовые вопросы в здравоохранении. — 2015. — №3. [Электронный ресурс]. URL:http: // http://fsmj.ru/015202.html (дата обращения: 21.02.2017).
2. Бевз Г. В. Организация и эффективность учебного процесса преподавания сердечно-легочной реанимации для студентов 5-ого курса // Медицина неотложных состояний. — 2015. — № 7 (70). — С. 89–92.
3. Блохин, Б. М., Гаврютина И. В., Овчаренко Е. Ю. Симуляционное обучение навыкам работе в команде // Виртуальные технологии в медицине. — 2012. — № 1. — С. 18–20.
4. Габа Д. М., Фиш К. Дж., Хауард С. К. Критические ситуации в анестезиологии / пер. с англ. — М.: Медицина, 2000. — 440 с.
5. Ехалов В. В. Принципы подготовки врачей разных специальностей по циклу «Неотложные состояния» // Медицина неотложных состояний. — 2011. — № 4. — С. 124–129.
6. Муравьев К. А. Симуляционное обучение в медицине — переломный период // Фундаментальные исследования. — 2011. — № 10-3. — С. 534–537.
7. Пасечник И. Н., Блашенцева С. А., Скобелев Е. И. Симуляционные технологии в анестезиологии и реаниматологии: первые итоги // Виртуальные технологии в медицине. — 2013. — № 2. — С. 16–21.
8. Пасечник И. Н., Скобелев Е. И., Алексеев И. Ф. и др. Роль современных симуляционных технологий в подготовке анестезиологов-реаниматологов с учетом пропедевтики и физиологических особенностей роботов-симуляторов // Тезисы докладов I Всероссийской конференции по симуляционному обучению в медицине критических состояний с международным участием. — М., 2012. — С. 73–
9.
10. Свистунов А. А. Имитационное обучение в системе непрерывного профессионального медицинского образования. — М., 2012. — 120 с.
11. Свистунов А. А., Шубина Л. Б., Грибков Д. М. и др. Тьютеры — вариант решения кадровых проблем симуляционных центров // Виртуальные технологии в медицине. — 2014. — № 1 — С. 14–23.
12. Burden A. R., Torjman M. C., Dy G. E. et al. Prevention of central venous catheterrelated blood stream infections is it time to add simulation training to the prevention bundle? // J. Clin. Anesthesiol. — 2012. — Vol. 24. — P. 555–560.
13. Clinical simulation: importance to the internal medicine educational mission / P. E. Ogden, L. S. Cobbs M. R. Howell S. J,. Sibbitt D. J. Di-Pette // Am J Med. — 2017. — № 120 (9). — Р. 820–824.
Review
For citations:
Yudaeva Yu., Batalina M. Simulation Technologies in the Cycle of Professional Retraining in the Specialty «Functional Diagnostics». Virtual Technologies in Medicine. 2022;1(1):10-15. (In Russ.) https://doi.org/10.46594/2687-0037_2022_1_1420